Deze 4 waarden laten zien wat belangrijk is voor kinderen volgens de visie van Schermvrij Opvoeden.
Kinderen hebben het tegenwoordig erg druk met georganiseerde activiteiten, ook buiten school om. Hoewel dingen als sporten en muziekles absoluut voordelen hebben blijft er weinig tijd over om gewoon kind te zijn en niks te moeten. Tijdens ongestructureerde (dit betekent niet ingevulde tijd; tijd waarin niks gepland is) tijd hebben kinderen de kans om zelf hun tijd in te vullen en de gebeurtenissen van de dag te verwerken via vrij spel. Hiermee stimuleer je de eigen fantasie en het probleemoplossend vermogen. Verveling juichen we toe; hier komen de mooiste dingen uit voort!
Spel is van ongekende waarde voor het opgroeien. Kinderen leren er diverse vaardigheden mee, kunnen experimenteren, hun fantasie gebruik en het mooiste is dat het allemaal van hunzelf is. Zonder regels of sturing van buitenaf. Ik zie vrij spel als absoluut essentieel voor optimale ontwikkeling en leer je graag meer over hoe dit eruit kan zien en hoe je dit kan stimuleren bij jouw kind. Want ieder kind is vanaf de geboorte in staat om te spelen, zonder dat de ouder daar iets voor hoeft te doen. Hoe kinderen spelen ziet er voor ons als volwassenen soms niet ‘productief’ uit, maar niets is minder waar!
In de huidige maatschappij moeten ouders alles tegelijk doen: een goede carrière opbouwen, kinderen krijgen, een huishouden runnen. Er is veel te doen op een dag en het kan zijn dat je schermtijd dan gebruikt om wat dingen gedaan te krijgen. Alles gaat immers sneller als er geen peuter voor je voeten loopt! Ik hoop je te laten zien dat je ook zonder kan. Ja, het zal in het begin wat meer tijd kosten, maar ook jouw kind kan zichzelf vermaken zonder jouw hulp.
En terwijl je je wellicht schuldig voelt over de schermtijd van je kind, staat social media ook nog eens vol met kleurrijke speelkamers, sensory bins en indrukwekkende play invitations. Dit kan jou als ouder het gevoel geven dat je meer moet doen, dat wat je doet niet genoeg is. Ik wil je hierin geruststellen; al die mooie opstellingen zijn niet nodig. Laten we spel niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn.
Ik geloof dat schermtijd weinig toegevoegde waarde heeft voor (jonge) kinderen en mogelijk zelfs nadelige gevolgen kan hebben. Ik zie het graag als iets voor geval van nood (bijvoorbeeld bij ziekte) of wanneer er echt tijd over is. Maar als je de dagen vult met een minimaal aantal uur spel en tijd buiten, vermoed ik dat je weinig tijd overhoudt voor schermtijd! Ik hoop je anders te laten kijken naar schermtijd, zowel die van je kind, als naar die van jezelf. Ik denk namelijk dat iedereen ergens wel weet dat het geen goed idee is om zoveel met schermen bezig te zijn, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Maar tegelijkertijd denk ik dat er veel druk op ouders ligt en het soms voor je gevoel niet anders kan. En dat is oké. Ik ben hier niet om je de les te lezen; ik hoop je te laten zien hoe het anders kan!
Vanuit mijn achtergrond als ergotherapeut heb ik een grote passie voor de ontwikkeling van kinderen.
In mijn werk zag ik dat kinderen in toenemende mate bezig zijn met digitaal vermaak en minder (buiten) spelen. Ook lijkt schermgebruik steeds jonger te beginnen.
Toen ik hier wat verder indook kwam ik erachter dat er eigenlijk weinig voorlichting beschikbaar is voor ouders. Eigenlijk wordt er alleen een maximumaantal uren per dag benoemd. Uit dit gebrek aan informatie ontstond het idee voor Schermvrij Opvoeden. Ik wil ouders voorzien van informatie over schermtijd, de mogelijke gevolgen en wat maakt dat kinderen hier zo tot aangetrokken zijn.
Daarnaast lijkt het of we vergeten zijn dat kinderen helemaal niet vermaakt hoeven te worden. Ze zijn geboren om te spelen. Ook over dit onderwerp hoop ik je meer te leren, zodat je wellicht geen scherm meer nodig hebt om wat gedaan te krijgen.
Hoe dan ook, leuk dat je hier bent! De komende tijd komen er nieuwe artikelen online over diverse onderwerpen. Mocht je tussendoor een idee hebben of een vraag kun je altijd een mailtje sturen of mij via Instagram benaderen.
In de kernwaarden hierboven kun je uitgebreider lezen waar ik voor sta.
(En een foto houden jullie van mij te goed!)
Ik ben in 2019 afgestudeerd van de Hogeschool van Amsterdam als ergotherapeut. Als zorgprofessional sta ik in het Kwaliteitsregister Paramedici (KP). Ik heb de post-hbo opleiding Sensorische informatieverwerking gevolgd en diverse cursussen.
Ik heb ervaring met diverse hulpvragen. Denk aan (fijne) motoriek, kleutervaardigheden, schrijven, concentratie, prikkelverwerking en zelfredzaamheid. Tevens heb ik ervaring met kinderen met autisme, ADHD, syndroom van Down en andere ontwikkelingsstoornissen.
In 2024 ben ik afgestudeerd van de opleiding Pedagogische Wetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel volg ik de Research Master Education & Child studies aan de Universiteit Leiden. Ik volg daarbinnen de richting Orthopedagogiek.
Ik ben naast mijn studie werkzaam als Pedagogisch Medewerker in de kinderopvang.
Voor alle ouders en opvoeders die vragen hebben over schermtijd en het belang zien van spelen. Ik richt me met name op kinderen onder de 7 jaar.
Ik ben niet tegen schermtijd. Ik denk dat digitalisering ons ontzettend veel gebracht heeft en ik zie ook zeker de positieve kanten, zoals in contact blijven met familie en vrienden via FaceTime. En hoe leuk is het om later terug te kijken op gezellige filmavonden als gezin?
Vroeg of laat komen kinderen in aanraking met digitale media. Maar wat mij betreft doen we er beter aan om hier pas op latere leeftijd mee te beginnen. Ik vind dat structureel schermgebruik geen toegevoegde waarde heeft voor jonge kinderen.
In de eerste jaren van hun leven moeten kinderen met name bezig zijn met het ontdekken van de omgeving, vrij spelen en voldoende bewegen. Op die manier doen ze vaardigheden op waarmee ze een goede basis leggen voor de rest van hun leven.
In eerste instantie geef ik informatie, tips en advies, via artikelen en Instagram posts. Later zullen hier ebooks bijkomen. Wat verdere plannen zijn in de toekomst weet ik nog niet!
Ik lees ontzettend graag en heb diverse inspiratiebronnen voor mijn eigen pedagogische visie.
Dit zijn onder andere: Magda Gerber (RIE parenting), Janet Lansbury (lees vooral haar blog of luister haar podcast), Peter Gray (o.a. van het boek Free to learn) en Emmi Pikler (vrije bewegingsontwikkeling).
Kinderen hebben het recht om gehoord en gezien te worden en met respect behandelt te worden, vanaf het moment dat ze geboren worden. Spelen is van fundamentele waarde voor hun algehele ontwikkeling en hier moet voldoende tijd en ruimte voor zijn van jongs af aan.