De schermtijd zit erop. Maar zodra je de tablet afpakt of de tv uit zet gaat je kind door het lint. Hij wordt boos, emotioneel of krijgt een flinke driftbui. Het duurt even voor hij weer rustig wordt.
Is dit herkenbaar?
Apps en video’s worden steeds vaker ontwikkeld met als doel om de aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Hoe langer er gekeken wordt hoe groter de kans dat jij hetzelfde filmpje een andere keer weer uitkiest. Dit levert geldt op en daarom stoppen content creators op YouTube en tv-makers allerlei elementen in hun programma’s zodat je kind zo lang mogelijk kijkt. Op de pagina kinder-TV geef ik hier uitleg over en geef ik je opties voor betere tv-programma’s waar minder van dit soort elementen in zitten.
Maar terug naar de driftbui! Door deze elementen is het erg lastig voor kinderen om te stoppen met spelen op de tablet of te stoppen met kijken van tv. Wanneer jij de tablet dan plotseling afpakt of als je de tv ineens uitzet kan dit leiden tot ontregeling of een driftbui [1]. Het worden ook wel eens ‘tablet tantrums’ genoemd om die reden. Dit emotionele gedrag kan ervoor zorgen dat je geneigd bent om je kind toch maar langer te laten doorgaan.
Dat jonge kinderen momenten van overgang (ook zonder schermtijd) lastig vinden is overigens hartstikke normaal. Maar hoe kan je dit soort driftbuiten nou voorkomen?
Tips om driftbuien door schermtijd te voorkomen
- Spreek voordat je je kind de tablet geeft een tijd af (bijvoorbeeld 20 minuten of 2 filmpjes).
- Stel een timer in zodat duidelijk is wanneer de tijd voorbij is. Zeg ook tegen je kind dat de timer aanstaat en dat het tijd is om te stoppen als deze afgaat
- Geef een paar minuten van tevoren een waarschuwing dat de tijd bijna om is
- Blijf bij de gestelde grens! Dit is heel belangrijk. Als de timer afgaat is het ook echt voorbij. Als je toegeeft (nog 1 aflevering dan) weet je kind dat je je niet altijd aan de afspraak houdt. Hij of zij zal vervolgens elke keer opnieuw proberen om meer schermtijd te krijgen en in dit patroon wil je niet terecht komen!
- Erken de emoties: je was een leuk spelletjes aan het doen en toen was de tijd om; ik kan zien dat je dat jammer vindt
- Bied eventueel een activiteit aan. Bij voorkeur iets actiefs na een passieve activiteit zoals een filmpje kijken. Lekker naar buiten toe om te voetballen, te rennen, te klimmen of een stukje te fietsen.
Het kan heel aantrekkelijk zijn om iets te zeggen zoals: je mag morgen/later vandaag weer op de tablet dus dan kan je lekker verder spelen. Hiermee geef je echter bepaalde waarde aan schermtijd. Je maakt het iets bijzonders of speciaals, iets om naar uit te kijken. Terwijl je ook niet zo snel zou zeggen: morgen mag je weer lekker met je speelgoed spelen.
Je kind kan hierdoor meer gefixeerd raken op schermtijd in afwachting tot het zover is moeite hebben om te gaan spelen. Of heftigere emoties laten zien als de schermtijd voorbij is. Houd het daarom neutraal en maak het geen speciale activiteit of beloning.
Het is overigens niet zo dat schermtijd een rustmoment is voor een kind. Kinderen leren geen emotieregulatie door niet met emoties om te gaan. Dus hoe lastig het soms ook is, de tablet weglaten in plaats van toegeven is echt een beter idee!
Bronnen
[1] Munzer, T. G., Miller, A. L., Wang, Y., Kaciroti, N., & Radesky, J. S. (2021). Tablets, toddlers and tantrums: The immediate effects of tablet device play. Acta paediatrica (Oslo, Norway : 1992), 110(1), 255–256. https://doi.org/10.1111/apa.15509




